12 Jan 2012

NGA kijkt vooruit: Wat HR medewerkers kunnen verwachten in 2012

Vooruitblik op 2012 door Anita Lettink, Managing Director NorthgateArinso Nederland

“2012 zal bij veel bedrijven in het teken van bezuinigingen staan. Zelfs als bedrijven besluiten geen medewerkers te ontslaan zullen zij recruitment op een laag pitje zetten. In plaats daarvan zullen HR-managers strategieën doorvoeren waarmee ze medewerkers kunnen behouden, waaronder het bieden van betere opleidings- en groeimogelijkheden.”

“In 2012 moeten HR-managers hun visie over wat werknemers aantrekkelijk vinden verbreden; de aantrekkingskracht van een werkgever is niet beperkt tot het salaris en sommige organisaties zullen ook niet de luxe hebben om loonsverhogingen aan te bieden. Om strategieën voor het behoud van talent succesvol uit te voeren, zal het identificeren van talent binnen organisaties, wat het meest gemakkelijk gaat met speciaal ontwikkelde technologieën op het gebied van HR en talent, meer aandacht krijgen.”

“HR managers hebben ook de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat medewerkers zich beter bewust zijn van de arbeidsvoorwaarden die ze ontvangen; we verwachten een toename te zien in het gebruik van Benefits Statements, ofwel overzichten van de secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden die een werknemer bij een bedrijf geniet.”

2012 voorspelling 1: Sterke groei internationale salarisadministratie
“De komende twaalf maanden zien we de zware economische tijden in de eurozone en de Verenigde Staten aanhouden. Hierdoor zijn beleggers steeds meer op zoek naar opkomende markten, die minder blootgesteld zijn aan Westerse valuta en banken en een lagere overheidsschuld kennen. Landen zoals Brazilië, Turkije en Indonesië hebben momenteel sterke zakelijke markten en met hun brede aanbod aan getalenteerde en gekwalificeerde mensen trekken zij buitenlandse investeringen van multinationals aan.

“Voor HR heeft dit tot gevolg dat een toenemend aantal multinationals – waarvan vele gevestigd in Nederland –kantoren willen openen in opkomende markten en hun personeelsactiviteiten onderbrengen in één gestandaardiseerd salarisadminstratie- en HR-systeem. Zonder een centraal, mondiaal systeem kost het volgen van verschillende lokale eisen en wet- en regelgeving veel moeite en tijd.”

“De afgelopen drie jaar hebben de verschillende internationale salarisadministratie-modellen een dusdanige volwassenheid bereikt waarbij zowel het geïntegreerde- als het aggregator-model een hoge mate van kwaliteit en efficiëntie laat zien. NGA beheerst beide modellen via euHReka en agoHRa en we verwachten in 2012 een stijging in bedrijven die deze diensten afnemen. Analist Nelson Hall verwacht dat in de komende jaren het samengestelde jaarlijkse groeipercentage voor internationale salarisadministratie-modellen bijna 10 % zal bedragen.”

2012 voorspelling 2: HR wordt echt mobiel
“Een miljard mensen surft op het internet via hun computer, terwijl 4.5 miljard mensen online gaan via mobiele apparatuur. Bedrijven kunnen niet langer om mobiel werken heen, en om mobiliteit te ondersteunen, zal HR de ‘self service’ van medewerkers moeten omarmen.”

“Wij geloven dat ‘self service’ als concept zal verdwijnen, simpelweg omdat alle reguliere HR-transacties op deze manier zullen worden uitgevoerd. Vergelijk het met het gebruik van een pinautomaat. We doen dit allang zonder het nog als ‘self service’ te betitelen. Onze overtuiging wordt ondersteund door het feit dat de afgelopen 24 maanden ‘self service’ een significante component is geweest in ieder HR-project dat NGA heeft uitgevoerd.”

“De overstap naar ‘self service’ en mobiliteit zal de nodige uitdagingen met zich meebrengen voor HR-managers. Volgens Gartner zal in 2015 het aantal verkopen van tablets zo rond de 50 procent van het aantal verkochte laptops liggen en zal Windows 8 waarschijnlijk de derde plaats achter Android en Apple bereiken. Dit, in combinatie met de consumerization van IT, zal ervoor zorgen dat medewerkers en managers op elk moment toegang tot HR-informatie wensen, zowel thuis als op kantoor. Deze vervaging van de grenzen tussen persoonlijke en professionele toegang tot apparatuur zal aanzienlijke uitdagingen geven op het gebied van uniforme toegang en beveiliging. Daarom is de belangrijkste vraag voor HR in 2012 hoe mobiele diensten toegestaan kunnen worden in de organisatie zonder afbreuk te doen aan uniforme toegang en beveiliging.”

2012 voorspelling 3: De opkomst van de HR-specialist en de val van de ‘generalist’

De opkomst van ‘self service’ vermindert de behoefte aan generalisten in de branche. Dit betekent dat 2012 het begin markeert van de verdwijning van deze tussenpersoon in HR.”

“Pure HR-transacties zullen in toenemende mate geautomatiseerd worden, bijvoorbeeld via een wereldwijd HR- en salaris administratiesysteem. ‘Self service’ maakt het gemakkelijker om HR-beleid via technologie door te voeren en als bedrijven in staat zijn dit te doen op zowel lokaal als internationaal niveau, zullen minder business partners nodig zijn om uitzonderingsgevallen af te handelen.

“Desalniettemin zijn het geen sombere vooruitzichten voor de HR-sector. HR-specialisten die echt deskundig zijn op het gebied van talentmanagement, leiderschapsontwikkeling en analytics zullen hun positie kunnen uitbouwen en hun grote waarde voor de bedrijfsactiviteiten kunnen aantonen.”

“In onze toekomstvisie voor HR verwerkt een servicecenter via het onderliggend verwerkingssysteem dan ook de HR-transacties, terwijl een HR-expertgroep bestaand uit een team van specialisten lijnmanagers kan ondersteunen wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld met vakbond-onderhandelingen, werving, leiderschapstrainingen en data-analyse en verwerking.”